Technik hotelarz planuje, organizuje, oferuje, koordynuje oraz wykonuje usługi hotelarskie
w obiekcie hotelarskim i innych obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie. Przyjmuje rezerwację usług, ustala zakres zamówionych usług, sposób ich świadczenia oraz formę zapłaty. Przyjmuje gości w obiekcie, kompleksowo ich obsługuje w trakcie pobytu, wykwaterowuje z obiektu, rozlicza koszty pobytu, przyjmuje należność oraz wystawia odpowiednie dokumenty. Obsługuje również gości o specjalnym znaczeniu-typu VIP, CIP, gości niepełnosprawnych. Organizuje i oferuje usługi dodatkowe: konferencyjne, turystyczne, rekreacyjno-sportowe, typu Wellnes i SPA oraz okolicznościowe na specjalne zamówienie. Promuje oferowane usługi z wykorzystaniem różnorodnych form promocji – reklamy, sprzedaży osobistej, promocji sprzedaży oraz technik z zakresu public relations. Współpracuje z innymi podmiotami oferującymi usługi hotelarskie, analizuje oferty konkurencji, obserwuje rynek hotelarski oraz zbiera opinie o preferencjach gości.